Wraz z początkiem 2019 roku rząd ogłosił wiele planowanych zmian w zakresie prawa podatkowego. Spore zamieszanie wywołała między innymi tzw. piątka Kaczyńskiego, w ramach której młodzież do 26. roku życia byłaby zwolniona z obowiązku odprowadzania podatku dochodowego. Bardziej powszechna zmiana, dotycząca wszystkich pracujących niezależnie od wieku, dotyczy obniżenia stawek PIT z 18 na 17%. Sprawdźmy, kiedy możemy spodziewać się wejścia w życie powyższych zmian.

Zerowy PIT dla młodych do 26. roku życia

Pracujący Polacy, którzy nie przekroczyli 26. roku życia będą zwolnieni z podatku PIT. Nowe regulacje, które znalazły się w tzw. piątce Kaczyńskiego, dotyczą jedynie grupy młodych pracujących zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę. Minusem zmiany jest na pewno fakt, że większość młodych osób pracuje na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, więc ulgi PIT nie obejmą ich w żadnym zakresie. Natomiast beneficjenci regulacji będą mogli zaoszczędzić 133 zł miesięcznie (w przypadku osób zarabiających minimalną krajową), co daje w skali roku kwotę 1596 złotych. Rząd planuje wprowadzić nowy przepis w życie jesienią, tak aby najmłodsza grupa pracujących Polaków odczuła pozytywne zmiany jeszcze w tym roku. Bez wątpienia posunięcie to ma związek z najbliższymi wyborami parlamentarnymi.

Biuro rachunkowe Wrocław

Obniżka stawki PIT z 18% na 17%

Obniżenie stawki podatku dochodowego na pewno ucieszy wszystkich Polaków aktywnych zawodowo. Choć zmiana nie jest duża, wpłynie pozytywnie na to, aby w portfelach pracowników pozostawało więcej środków niż obecnie. Mateusz Morawiecki zaznaczył, że rząd spełnia oczekiwania przedsiębiorców, którzy od dwóch dekad domagają się zmniejszenia tzw. klinu podatkowego. Jednocześnie premier podkreślił, że nadchodzące wielkimi krokami zmiany mają pozytywnie wpłynąć na efektywność zatrudnienia nowych pracowników przez polskich przedsiębiorców. Chodzi nie tylko o najmłodszą grupę zawodową, ale także o starszych wiekiem i praktyką pracowników etatowych. Biuro rachunkowe Wrocław pomoże dostosować się przedsiębiorcom do zmian w zakresie stawek podatkowych, jakie wkrótce ich czekają.